POW
Screen Shot 2016-01-29 at 11.04.00

Anna var på evenemang i veckan för att se dokumentären ”Blip blop – från Super Mario till symfoniorkester” som SVT sänder i kväll. Här är hennes tankar om dokumentären och spelmusikens plats i kulturdebatten.

”Vilken typ av musik gillar du?”
”Spelmusik!”

Personer som har undrat vilken musikgenre som ligger mig närmast hjärtat ser oftast förbryllade ut när de får ovanstående svar. ”Jaha, är det sån där blip blop-musik?” har någon kommenterat ibland. Till viss mån stämmer det, men spelmusik är också så mycket mer. I en spelmusiksatsning från SVT visas nu på lördag i SVT2 bland annat dokumentären ”Blip blop – från Super Mario till symfoniorkester”. Kan filmen vara inkörsporten till en musikgenre som har gått många förbi?

Att vara gamer och att lyssna på spelmusik är inte bara en kulturyttring, det är en känsloyttring. För mig handlar spelmusik om att återskapa minnen, nysta djupare i känslostormar som uppstod i ett försvinnande spelögonblick. Därför är jag förstås glad att spelmusik som kultur och konstform nu får lite extra utrymme i public service-tablån.

Screen Shot 2016-01-30 at 10.51.31”Blip blop – från Super Mario till symfoniorkester” visar kärleken till spelmusik från många olika håll. Den spänner över flera områden – alltifrån chipmusik och utklätt klubbande på Syntax Error till hängivna svenska kompositörer och symfoniorkestrar inför en euforisk publik. Tittarna bjuds på en kortare historielektion om spelljudens utveckling, Austin Wintory och Nobuo Uematsu intervjuas kort och välkända profiler från spel-Sverige (Angelica Norgren, Orvar Säfström och David Westerlund) skymtar också förbi. Men jag anser det märkligt och väldigt synd att Johan Köhn, känd spelmusikvetare och skaparen av spelmusik.net, inte figurerar bland de redan nämnda storheterna. Det hade säkert tillfört något. Blip blop visar inte heller särskilt mycket av den vanliga lyssnaren – den som hellre lyssnar på spelmusik än något annat, den som letar efter rariteter att köpa på nätet, den med en konstant växande skivsamling. Nej, alla vi som lyssnar på spelmusik är till synes inte representerade i SVT:s dokumentär, men det är i alla fall en bra början.

Screen Shot 2016-01-30 at 10.49.07Orvar påpekar att spelmusiken är känslostark och får en att stanna kvar i spelet. Han menar också att spelmusikens intåg i finrummen är en sorts revansch, när man hela livet har fått höra att det största intresse man har är dåligt. Spelmusik är numera accepterat att konsumera, något man får älska. Precis som andra kan vurma över Mozart eller Metallica, likaså kan vi spelmusikfantaster nu samlas och känna hur benen nästan viker sig när vi får se Uematsu och höra hans odödliga stycken framföras på scen.

Något jag önskar att dokumentären hade belyst är hur svårtillgänglig spelmusiken faktiskt är. Det är dyrt att importera och varken Spotify eller Google Play Music har tagit på sig att tillhandahålla ett stort digitalt spelmusikbibliotek. Och visst är det konstigt att man kan köpa exempelvis Final Fantasy VI till både iOS och Android, men inte dess soundtrack? För närvarande verkar Steam gå i bräschen då de säljer vissa spel ihop med ett digitalt soundtrack.

Kanske är det inte möjligt att väcka den stora allmänhetens intresse för spelmusik genom en dokumentär som är både specifik och lite spretig. Kanske kan man inte förstå storheten med spelmusik om man inte heller är gamer. Kanske kommer många få intrycket att anhängare av spelmusik bara är en massa konstiga kids som flyr verkligheten genom spel. Vad det hela än resulterar i så är det roligt och välkommet att en sådan här satsning görs och jag hoppas på många fler och mer djupgående produktioner i framtiden.

lania2014-01

Anna Lania Sladö (@nordiclania)
Som barn spelade Anna lite allt möjligt, men efter Final Fantasy VII fanns det ingen återvändo. Spel med stora världar, intressanta karaktärer, gripande berättelser och fantastisk musik var det hon ville lägga sin tid på. Japanska rollspel är Annas nisch och genom dem har hon utvecklat en stor kärlek till spelmusik.
Tidigare har Anna skrivit för Super PLAY och Level 7. När hon inte gästbloggar för POW skriver hon på sin egen spelblogg rpgaiden.se och är examinerad språkkonsult i svenska.

Efter Blip blop visas konserten Score från i höstas där musik från flera stora speltitlar, bland annat Assassin’s Creed, Bloodborne, Final Fantasy, Super Mario och Skyrim, framförs. Har du inte möjlighet att titta just då finns konserten i sin helhet på SVTPlay under en veckas tid. Därefter försvinner de stycken som Nintendo har rättigheterna till, så passa på och njut medan möjligheten finns!

Mer information om Kulturstudions spelmusiksatsning i SVT2 finns att läsa här!

Om skribenten Mer från skribenten

POW

Skriv en kommentar

Din mejl kommer inte att synas. Obligatoriska fält märkta med *