POW
GettyImages_695351732.0

Sonys presskonferens lämnade Alexander ganska ljummen i år och det finns två större skäl varför det blev som det blev.

Till skillnad från Microsoft måste inte Sony övertyga mig om att införskaffa en ny konsol och till skillnad från Xbox One lockar Playstation 4-utbudet redan. Det finns mycket jag vill spela kommande år på min Playstation 4 så som Detroit, Uncharted: The Lost Legacy, God of War och Spider-Man. Det stora problemet med Sonys presskonferens i år var att den kändes nästan identisk med förra årets vilket för mig signalerade att bortom 2018 vet vi inte vart vi har Playstation 4.

Nu kan det vara märkligt att beklaga sig över att vi inte vet något om 2019 när nästa år faktiskt ser ganska proppfullt ut men E3 handlar om att överraska och det gjorde Sonys show på sin höjd en gång och det var när de rullade ut Shadow of the Colossus-remaken av Bluepoint Games. Det tog mig genuint på sängen. Nästan allt annat utöver nya Monster Hunter World som äntligen tar serien in i nästa generation var en repris från föregående år.

sony-e3-2017-predictions.jpg

Fyra storspel men som visades upp även 2016.

Att Quantic Dream och Sony inte kunde presentera ett solitt lanseringsdatum eller ens våga lova en 2017-lansering för Detroit: Become Human trots att det visats upp på tre hela E3-shower gav mig lite avsmak. Sluta visa spelet, vi förstår vad det är. Det är dags att släppa det istället. Detta var temat nästan hela natten. Alla trailers eller demonstrationer överraskade inte eller var en sämre version av föregående års visning med Spider-Man som undantag för den regeln. Vore inte det nog så gjorde Sony även en Call of Duty- och Destiny-repris med sin nya favoritkompis Activision.

Det andra skälet jag vill belysa är plattformhållarens svaga tilltro till sitt egna Playstation VR. VR-segmentet kändes på sin höjd medelmåttigt med supergulliga Moss och katastrofalt tondövt när Square Enix av någon outgrundlig anledning visade upp sin Final Fantasy 15-spinoff Monsters of the Deep som inte var något annat än ett glorifierat fiskespel.

Playstation kan i dagsläget skryta med att de är världens största virtual reality-plattform. De ligger framför både Oculus och Vive i popularitet samt försäljning vilket är imponerande men som dominerande kraft på marknaden måste man visa tilltro och pressa gränser. Inga spel som Sony valde att visa upp på E3-scenen sålde mig på Playstation VR medan de förra året imponerade på oss genom att meddela att Resident Evil 7 var byggt för VR. En sådan gest visade åtminstone att man var redo att backa upp större projekt och det behövs för att visa övriga att VR är värt att experimentera med och satsa på.

moss-screen-11-ps4-us-12jun17

Moss är en Playstation VR-titel från Polyarc med hjälten Quill i huvudrollen.

Sen får vi inte glömma en annan stark anledning att Sony borde presenterat Playstation VR i starkare dager. Som mest säljande plattform betyder det också att de övertygade mest människor att göra en 5000 kronor dyr investering. Jag vet inte vad ni tycker men om jag lägger den sortens pengar på något förväntar jag mig att plattformen skall förses med spel. Vad är poängen att skryta om försäljning om man ändå inte kan bevisa att plattformen har en tydlig och ljus framtid? Jag hoppas innerligt att Playstation VR inte vandrar samma väg som Sonys otaliga andra tillbehörssatsningar, för konsumenternas plånböckers skull. Företaget har inte direkt en lysande historik att stödja sina spontana tillbehörspåhitt men p.g.a. den stora forskning- och produktionskostnaden väljer jag att inte döma Sony förrän motsatsen bevisats.

21680-25197-Screen-Shot-2017-06-13-at-101540-AM-xl

Här spelas Hidden Agenda för Playstation Playlink som använder mobiltelefoner.

Årets Playstation-visning blev tråkigt nog en ganska platt historia utan egentliga nyheter och en spridande obehagskänsla kring VR. Sonys genuint mest spännande (om än inte stora) avslöjanden gjordes under deras för-show där vi fick höra att Undertale kommer till Playstation 4, Superhot till PSVR och Gran Turismo Sports gavs ett 2017-datum. De presenterade ett helt nytt koncept döpt till Playlink där fokus är på att spela tillsammans där spel som Frantics från NapNok Games och Hidden Agenda från Supermassive Games såg riktigt kul ut.

Det är tråkigt att vissa av dessa saker förvisades helt från den stora E3-scenen. Det är ytterst sorgligt att se Sony helt ignorera indiescenen ur ett E3-exponeringsperspektiv som de kämpade så hårt för bara några för år sen. Skälet för den svaga uppvisningen kan bero på att man väntar med avslöjanden till allt från Gamescom och i synnerhet Sonys egna Playstation Experience mot slutet av året men E3 är fortfarande tiden då de har allas blickar riktade mot sig och då gäller det att göra sitt bästa, något jag inte kan påstå att Sony gjorde i år.

Om skribenten Mer från skribenten

Alexander Cederholm

Alex har ägnat mer än en tredjedel av sitt liv åt att tycka till om spel, industrin och kulturen omkring. Inget får honom mer pepp än givande spelkonversation eller när han finner en artikel med nya infallsvinklar.

Skriv en kommentar

Din mejl kommer inte att synas. Obligatoriska fält märkta med *